Cursusleidster: Jessica

 

Mijn naam is Jessica van Eenige. Ik ben oefentherapeut Mensendieck en al bijna 20 jaar werkzaam met zwangeren. Hier ligt ook mijn passie en belangstelling.
 
Ik ben moeder van een zoon en 2 dochters.

Behalve in Het Geboorte centrum Amsterdam geef ik de cursus ook in Haarlem waar ik woon.
 
Ik ben geboren op 13 april 1964 in Den Haag en opgegroeid in Landsmeer, vlakbij Amsterdam waar ik de opleiding oefentherapie Mensendieck volgde. Na een aantal jaren een eigen praktijk te hebben gehad in Leiden , ben ik me gaan toeleggen op het begeleiden van zwangeren.
 
Nog regelmatig volg ik cursussen op het gebied van zwangerschap, bevalling, het bekken en aanverwante onderwerpen om zoveel mogelijk ‘up to date' te blijven.
 
Inmiddels ben ik ook in het bezit van het certificaat "bekken oefentherapeut".

De korte Mensendieck-zwangerencursus:

De korte zwangerschapscursus bestaat uit 3 lessen van 2 uur. Je volgt de zwangerschapscursus in een vaste groep met vrouwen die ongeveer in dezelfde periode zijn uitgerekend.  Elke maand start er een nieuwe groep dus er is altijd een cursus die aansluit op de uitgerekende datum. De Mensendieck-zwangerencursus is praktisch en compact en volg je in de laatste periode van de zwangerschap. De voorbereiding op de bevalling spreekt dan het meest aan en waarschijnlijk kun je de hele cursus in je verlof volgen.

In de zwangerschapscursus komt het volgende aan de orde:

  • De voorbereiding op de bevalling. Wat voor soort weeën zijn er en hoe ga je daar mee om. Hoe kun je zelf goed mee persen en welke pershoudingen zijn er. Hierbij hoort ook de theorie van de bevalling.
  • De spieren en spiergroepen die een belangrijke rol spelen tijdens de zwangerschap, bevalling en in het herstel erna. Er wordt in gegaan op de veranderingen die deze spieren ondergaan tijdens de zwangerschap. Door middel van oefeningen wordt je bewust gemaakt van deze spieren en leer je welke juist wat meer te ontzien en welke juist wat extra te gebruiken. Verder gaan we in op de rol van deze spieren tijdens de bevalling en in het herstel erna.
  • Houding en beweging. Een goede lichaamshouding is belangrijk, ook en vooral tijdens de zwangerschap. We letten daarbij vooral ook op de veranderingen in het bekken en in de rug en hoe daar rekening mee te houden. We nemen bewegingen uit het dagelijks leven door en doen oefeningen gericht op een goede houding.


 Meer informatie is ook te vinden op mijn site: www.zwangerencursus.nl.


Aankomende cursussen van deze cursusleidster:

Startdatum:

Einddatum:

Cursus: